شما اینجا هستید
آموزش » نقد شیوه آموزش به کودکان ایرانی

نقدی بر شیوه آموزش مدرسه ­ای به کودکان ایرانی و نبود آموزش تفکر انتقادی

دکتر محسن خوشنام وند در مصاحبه با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری اصل ماجرا به شیوه نامه آموزشی مدارس در ایران انتقاد کرد.

خوشنام وند در این گفت وگو عنوان کرد: در شیوه­­ نامه­ ی آموزشی مدراس ایران در مقطع دبستان بر این پیش­فرض معرفت­ شناسی استوار است که ” کودک باید بداند تا عمل کند نه اینکه عمل کند تا بداند” و به همین خاطر دانستن را به معنای صرف نظری و دور از واقعیت عینی و عملی در نظر می ­گیرند غافل از اینکه کودکان در این سن بیشتر به صورت عملی می­آموزند تا نظری. به همین خاطر در مدراس ایران فقط و فقط بر جنبه­ ی نظری آموزش یعنی دانستن تاکید می­ شود دانستنی طوطی­ وار که تا مرز واقعیت و عمل فاصله ­ای بس طولانیست و ممکن است هیچ وقت به مرحله­ ی عمل نرسد.

دکتری علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی در ادامه افزود:  بدین جهت معلم درزمینه ­ی تعلیم وی آموزش را به معنی انتقال صرف اطلاعاتی به کار می ­برد که دانش ­آموز باید آن‌ها را بداند، غافل از اینکه زمینه ­ای برای رشد تفکر و قدرت استدلال و خلاقیت وی باشد. بدین‌جهت است که در مدارس دبستانی ایران که بن­مایه ­های تربیت در این مدارس شکل می گیرید دانش ­آموزان شهامت اندیشیدن را ندارند چراکه معلمان با تحمیل و تهدید و تلقین اطلاعات جزئی و پراکنده  سد راه تفکر آنان می ­شوند و ذهن را آنان را همانند لوحی نانوشته می ­دانند که باید در آن نگاشت یا مخزنی خالی که باید پر شود یا مومی که باید معلم بدان شکل دهد و دانش ­آموز غیرفعال و فعل پذیر است. هرآنچه معلم بگوید کورکورانه و چشم بسته می­ پذیرد، بدون اینکه بی­اندیشد و دلیل آن را بداند..

این کارشناس در ادامه بیان کرد: اگر متعلم گیرنده­ ی صرف باشد و مربی فقط انتقال‌دهنده‌ی اطلاعات به متربی باشد، در این صورت قوه ­ی تفکر متربی به حاشیه رانده می ­شود و نم ی­تواند به فردی مستقل و مبتکر مبدل گردد؛ چراکه با تفکر است که انسان به کشف و ابتکار می­ رسد و زمانی که ما با تعلیم و آموزش، همه‌چیز را در اختیار متربی قرار می ­دهیم درواقع راه تفکر را بر وی سد کرده و مانع ابتکار و اکتشاف او می­شویم.

دکتر خوشنام وند خاطرنشان کرد: آموزش درصورتی مفید و اثربخش است که از انتقال محض اطلاعات دور شود و زمینه­ای بر رشد تفکر و خلاقیت دانش ­آموزان شود.

دکتری علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی در پایان اظهار داشت:  به عبارتی برای اینکه دانش آموزان خوب تربیت شوند و افراد مفیدی در آینده باشند باید متفکر،خلاق، نقاد و دارای بینش علمی باشند و این تنها در سایه ی انتقال اطلاعات به ذهن شاگردان حاصل نمی ­شود بلکه در برنامه های مدارس باید روش­هایی گنجانده شود که از طریق آن­ها دانش ­آموزان قابلیت­های چگونه آموختن را از طریق نظم فکری بیاموزند و در زندگی روزمره ی خود به کار برند و با توجه به نقش اساسی محیط­های آموزشی و روش های حاکم بر آن­ها، باید به صورتی سازماندهی شوند که دانش ­آموزان را به جای ذخیره سازی حقایق علمی با مسائلی که در زندگی واقعی با آن ها مواجه می شوند درگیر سازند.

  1. روش های صحیح درس خواندن

    این مطلب رو حتما ببینین

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری اصل ماجرا | در کمتر از دو دقیقه، "اصل ماجرا" برای شما مهمترین وقایع اجتماعی، اقتصادی یا فرهنگی روز را بازگو میکند