شما اینجا هستید
آخرین اخبار » آلودگی هوا و تدبیر وارونه!

یکی از عوارض و پیامدهای رشد لجام گسیخته شهرها در جهان امروزی ،آلودگی های متعدد محیطی است که ناشی از فعالیت های پرحجم و خارج از استانداردهای تعریف شده و قوانین ضعیف و غیربازندارنده می باشد.

تهران از جمله شهرهایی است که در حال حاضر یکی از ناامن ترین شهرهای جهان به لحاظ امنیت زیستی و خطرات ناشی از آلودگی های زمین و هوا لقب گزفته است.

این شهر در تقسیم بندی رایج جغرافیای شهری در جهان متاسفانه در دسته شهرهای خودرو محور تعریف می شود که لقب مذکور را به دنبال نوع برنامه ریزی های صورت گرفته تا به امروز بخود گرفته است.
شهرهای خودرو محور به آن دسته از شهرهایی گفته می شود که توسعه افقی و عمودی اینگونه شهرها بر اساس سرانه تردد خودرو و حجم وسایل نقلیه و همچنین وابستگی های مرگبار نهادهای خدمات شهری به درآمدهای غیر متوازن و ناسازگار با محیط جغرافیایی شهر شکل می گیرند. این دسته از شهرها هر چقدر که به لحاظ فیزیکی توسعه پیدا می کنند به همان اندازه نیز توان خود را برای مهار ترددهای موتوری در کل شهر از دست داده و به همین میزان نیز از خواص شهرهای انسان محور فاصله می گیرند.
در چنین شرایطی شهر تحت سلطه کامل ابزار و آهن و ماشین قرار می گیرد.
حال کافی است تنها به برخی از عوارض و پیامدهای ناشی از رشد لجام گسیخته شهر تهران توجه نموده تا به ابعاد فجایع شکل گرفته در این شهر پی ببریم.
۱. رشد شهران تهران در غفلت قانون و نظارت کافی ، بیش از دو و نیم برابر ظرفیت خود رشد نامتجانس و نا متوازن پیدا کرده است.
۲. ظرفیت های جغرافیایی شهر تهران در دو بعد افقی و عمودی سال ۱۳۸۴ یعنی ۱۴ سال قبل بطور کامل پر شده بود.اما این شهر همچنان در حال رشد بب حساب و کتاب می باشد.
۳. تمام رشد شهر خارج از اصول آمایش سرزمین و استاندارد آمایش شهری بوده و مطالعات علمی نشان می دهد تبعیت شهر از اصول آمایشی برای تغییر چهره و نوسازی زیر ۱۰ درصد است.
۴. جغرافیای محیطی شهر تهران به عالمان شهری می آموزد که در چشم انداز جغرافیایی شهر تهران بالاتر از اتوبان همت به سمت ارتفاعات شمالی تحت هیچ شرایطی نباید بلند مرتبه سازی و شهرسازی غیر حرفه ای اتفاق می افتاد . اما وضع فعلی گویای حقایق تلخی از رشد ناهنجار گونه شهر تهران در این طول و عرض جغرافیایی دارد.
۵. در نواحی جنوبی شهر تهران نیز باید محدودیت های شدیدی در توسعه سکونت گاهها و دیگر فعالیت ها ایجاد می شد که نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه تمام مجاری تنفسی شهر در چهار جهت جغرافیایی تهران بواسطه برنامه های غلط و سرتاسر انحرافی مسدود شده است.
۵. شهر تهران یکی از شهرهای استثنایی در جهان است که بیش از ۱.۵ میلیون مهاجر خارجی بویژه افغانها بطور کامل آنرا محاصره کرده اند.
۶. علیرغم نمایان بودن تمام معایب مهندسی شهری و بی دفاعی کامل تهران در برابر انوع بحران های شهری بویژه بحران های اجتماعی و بحران های زیستی، هیچ تدبیری برای توقف شیوه توسعه تهران به چشم نمی خورد.
موضوعی که رفته رفته زمان وقوع بحران های زیست محیطی را به حداقل ممکن رسانده و تامل بر انگیزتر از هر جیزی تدابیر وارونه و به شدت خسارت زا و صد البته بسیار سطحی و کذرا در برابر این بحران هاست.
این در حالی است که سطح و میزان آلودگی زیست محیطی در شهری مثل تهران به حدی ترقی پیدا کرده که هر گونه توازن سطحی و غیر سطحی زندگی شهری را فرو ریخته است و مدیران ارشد شهری و سیاسی در تمام حوزه ها از چاره اندیشی اساسی ناتوان مانده اند .

چاره آلودگی هو اتعطیلی مدارس است؟؟؟!!

به جای اصلاح روش های فعلی و جایگزینی روش های درست و بلند مدت به ساده ترین روش ها یعنی تعطلیلی مراکزآموزشی و تربیتی روی می آورند که همین مساله به ظاهر ساده ، با ایجاد خلل در روند آموزشی و تربیتی میلیونها دانش آموز و دانشجو و معلم و استاد، ضربه مهلکی بر آینده کشور وارد می سازد.
زیرا تعطیلی مراکز آموزشی رافع برهم زنندگان سلامت زیست شهری و آلوده کنندگان خاطی نبوده و نخواهد بود.
راهکارهای پیشگیرانه پلیس نیز از یکسو به دلیل کسری امکانات در برابر شهری بی نهایت بی در و پیکر و از سوی دیگر روش های منسوخ شده و تکراری به اقدامی بی تاثیر تبدیل شده است.
بنظر می آید اتخاذ چند راهکار اصولی با روش های اقدامی مقتدرانه بتواند مرهمی بر سرطان آلودگی شهرتهران و چند کلان شهر دیگر بگذارد.
۱. توقف هر گونه خرید و فروش موتور سیکلت در این شهرها بویژه شهر تهران ولو برای یکسال. زیرا شهر تهران روزانه توسط میلیون ها راکب سوار قانون شکن و هنجار شکن ، به شهری بی دفاع و بلکه شهری پر از جرائم ریز و درشت توسط این گروه کاملا خودسر تبدیل شده است.
۲.واگذاری اختیارات بیشتر به پلیس برای مبارزه جدی و متفاوت با راکب سواران قانون شکن.که البته پلیس باید روش های ناکارآمد فعلی در مبارزه با این حجم بزرگ از تخلفات با راکب سواران را بطور کامل جایگزین نماید.

که در این زمینه می توان موارد زیر را به منظور توقف وضع بحرانی فعلی ، جایگزین کرد:
اول: به جای حمل موتور با جرثقیل کارت ملی و کارت وسیله نقلبه ضبط و برابر با شرایط شغلی فرد با وی برخورد نمود.
دوم: بسباری از راکب سواران دارای شغلهای دولتی یا وابسته هستند که پلیس می تواند با مجوز قانونی ببا سازمان مربوطه مکاتبه و فرد متخلف با جرایم بازدارنده ای در محیط کار به اشکال مختلف تنبیهی مواجه شود.
سوم : راکب سواران وابسته به حوزه خدماتی مثل رستورانها و ادارات و شرکت ها که علاوه بر جرایم بازدارنده خاطی، حوزه مرتبط نیز با جرایم خاص توسط پلیس مواجه شوند .
چهارم: اعلام اطلاعات متجاوزان به حقوق مردم به مراکز خدماتی از قبیل بانکها بیمه ها و حتی مراکز درمانی و ممانعت از ارائه خدمات به شکل موقت و در نظر گرفتن دیگر جرائم بویژه محروم کردن وسیله نقلیه از دریافت سوخت.
اینها روش هایی است که مطمئنا می تواند جلوی بسیاری از تخلفات آزاردهنده و در حد هشدار فعلی را بگیرد. و با اعمال قوانین سختگیرانه دیگر، شرایط زیست نرمال حداقلی را به میلیونها شهروند بی پناه هدیه کرد.
۳.جمع آوری سریع خودروهای پلاک شهرستان در محدوده ورودی چهارگانه شهر تهران که به بهانه مسافر کشی فصلی، چالش های بیشماری را بوجودآورده اند.
۴.توقف هر چه سریعتر فروش ارتفاع و تغییر الگوهای فعلی در حوزه نوسازی شهری.
هر چند تحقق این الگوها در شرایط فعلی و با توجه به شرایط مدیریت سیاسی و فنی شهر تهران و شهرهای بزرگ در ایران ، امری بسیار خوشبینانه است، اما برایندهای فعلی در حوزه زیست شهری شرایط بحرانی در سطح بالایی را گوشزد میکند که امید است این شرایط خطرناک جدی گرفته شود.

نویسنده :دکتر کیومرث یزدان پناه درو  استادیار جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران

N83218920 72861420 e1568181664300 - آلودگی هوا و تدبیر وارونه!

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است -
آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد -

پایگاه خبری اصل ماجرا | در کمتر از دو دقیقه، "اصل ماجرا" برای شما مهمترین وقایع اجتماعی، اقتصادی یا فرهنگی روز را بازگو میکند