شما اینجا هستید
آخرین اخبار » صنعت گردشگری در پسا کرونا

صنعت گردشگری درپساکرونا

امسال روز جهانی گردشگری را در حالی جشن می‌گیریم که این صنعت متضررترین صنعت در دوران کروناست.

خانه نشینی گردشگران و زیان دهی بیش از نیمی از صنایع مرتبط با گردشگری همگان را بر آن داشت تا چاره‌ای بیاندیشند و به این صنعت از منظر دیگری نگاه کنند. این بیماری چنان صنعت توریسم را به چالش کشید که شاید تا سالها از تاری که در آن گرفتار شده است نتواند به راحتی بیرون بیاید.

اما سوال مهمی که در این برحه از زمان بسیار نمود پیدا می کند سوالی است کلیشه ای:” چه باید کرد؟”.

اما با کمی تامل می توان از پاسخی چارچوب بندی شده بیرون آمد و راهکاری کارآمد، راه گشا و متناسب با شرایط موجود یافت. پس باید به زوایای دیگری این صنعت توجه بیشتری کرد تا گردشگری این صنعت جهانی سودآور از رونق نیافتد. واژه‌هایی نظیر گردشگری و گردشگر نه تنها در ایران که در دنیا به غلط انگاشته میشود. همگان بر این باورند که توریست و یا گردشگر کسی است که به بازدید از موزه ها و مکان های تاریخی و طبیعی از قبیل موزه لوور در پاریس، تخت جمشید در مرودشت می رود و یا به کوهنوردی در آلپ میپردازد.

این‌ها همه شاخه هایی از این صنعت وسیع است در صورتیکه انواع دیگری از گردشگری نیز تعریف شده است، زیر شاخه هایی مانند: گردشگری سلامت، و یا حتی گردشگری روستایی. سازمان جهانی گردشگری امسال را با رویکردی اقتصادی فرهنگی و در راستای توسعه پایدار گردشگری نام نهاده است: ” گردشگری و توسعه روستایی”. روستاهایی که حجم وسیعی از آداب و رسوم و سنت‌های قدیمی را هنوز در خود زنده نگاه داشته‌اند می توانند بهترین گزینه برای دور شدن از آلودگی ها و فضای پرتنش شهرها باشد.

یکی از اصلی ترین هدف گردشگر دور شدن از فضا و مکان زندگی روزمره اش است.

پس چه بهتر که با توجه بیشتر به فرهنگ نهفته در آنسوی شهرها در جهت اشاعه و ترویج سنت‌های مان گامی مثبت برداریم. با سفر به روستا ها نه تنها به فرهنگ و آداب و رسوم جامعه مقصد احترام میگذاریم و با پیشینه آن منطقه بیشتر آشنا میشویم بلکه با اشتغال زایی و سود آوری برای ساکنین روستا به وضعیت اقتصادی روستا کمک کرده و به مهاجرت معکوس و حفظ ریشه های فرهنگی منطقه تشویق می شوند. با توسعه توریسم روستایی و آماده سازی زیرساخت ها در روستاها، فرصت تجربه شیرینی هم برای گردشگر و هم برای اهالی روستا فراهم خواهد آمد که محصول سفر چیزی جز سودآوری نیست: سود مالی برای روستا و سود معنوی برای مسافر.

یادداشت از آرزو احمدزاده فعال گردشگری و دبیر کمیسیون محیط زیست، گردشگری و صنایع دستی مجمع جوانان استان البرز

پایگاه خبری اصل ماجرا | در کمتر از دو دقیقه، "اصل ماجرا" برای شما مهمترین وقایع اجتماعی، اقتصادی یا فرهنگی روز را بازگو میکند